.

 

DR.XAVIER MASUK MASJID, BUKAN MASALAH UMNO SAHAJA

Tuesday, November 10, 2009


Apabila Dr. Siti Mariah Mahmud, Ahli Parlimen Kota Raja menyelar ahli-ahli UMNO yang kurang senang dengan tindakan AJK Masjid Ar-Rahimiyyah, menjemput ADUN Kota Raja, Dr.Xavier ke ruang solat masjid berkenaan untuk memberi kata-kata aluan sebagai tidak memahami hukum-hakam agama, Dr. Siti Mariah sendiri sebenarnya mendedahkan dirinya yang cukup baghal dalam hukum-hakam agama, terutama bab-bab yang berkaitan adab memasuki masjid atau lebih tepat lagi ruang solat di masjid.

Dengan alasan yang diberikan adalah berdakwah, ternyata Dr.Siti Mariah memilih untuk memancung kepalanya sendiri kerana alasan tersebut tidak mempunyai nas, dalil mahupun usaha zahir daripada pihak PAS sebaliknya sekadar kosmetik untuk menghalalkan perbuatan mereka.

Apakah Dr.Siti Mariah ingin mengatakan bahawa ulama-ulama muktabar yang melarang golongan kafir memasuki masjid sebagai UMNO juga? Atau Dr.Siti Mariah sebenarnya hanya memilih untuk mengikut pandangan ulama-ulama yang sealiran dengan perjalanan nafsu dan siasah parti politik yang diwakilinya?

Sebenarnya wujud perbezaan pendapat yang amat ketara dari kalangan ulama dalam masalah ini selain daripada kesepakatan para ulama tentang pengharaman golongan kafir daripada memasuki Masjidil Haram di Makkah kecuali atas perkara-perkara tertentu seperti darurat, meminta air dan sebagainya.

Ulama-ulama mazhab Hanafi mengharuskan orang bukan Islam masuk ke masjid bersandarkan kepada riwayat tentang Bani Thaqif dan Thumamah bin Uthaal.

Ulama-ulama mazhab Syafie pula mengharuskan orang bukan Islam memasuki masjid dengan keizinan orang Islam melainkan Masjidil Haram dan semua masjid yang berada di Tanah Haram. Ini juga merupakan satu riwayat daripada Imam Ahmad dan sebahagian ulama mazhab Hambali menyatakan inilah pandangan mazhab Hambali.

Imam Ahmad berpandangan bahawa haram orang yang bukan Islam memasuki masjid menerusi salah satu daripada riwayat daripadanya. Antara hujahnya, jikalau orang berhadas, berjubub dan wanita haid dilarang daripada menetap di dalam masjid, maka orang musyrik yang sememangnya berhadas itu lebih utama untuk dilarang.

Manakala pandangan ulama-ulama Mazhab Malik pula, mengharamkan orang bukan Islam daripada memasuki masjid melainkan jikalau ada keperluan.

Perbezaan pandangan ini merupakan satu hikmah daripada Allah Taala untuk hamba-hamba-Nya yang menyahuti seruan Islam dan berkalimah toiyibbah. Apabila golongan seperti Dr.Siti Mariah Mahmud menyatakan, golongan yang tidak sealiran pandangan dengannya sebagai jahil dalam hal hukum-hakam agama, sesungguhnya dia sendiri yang sangat jahil. Dalam hal ini, Dr.Siti Mariah seharusnya menyediakan hujahnya dan bersedia untuk mendengar hujah daripada golongan yang mengadu kepada JAIS tentang penyelewengan kuasa AJK Masjid Ar-Rahimiyyah. Bukan setakat mematikan mereka dengan hujah jahil ilmu.

Manakala golongan UMNO yang membuat aduan dan tidak senang dengan kehadiran Dr.Xavier di ruang solat masjid berkenaan, juga seharusnya menyediakan hujah-hujah bersandarkan dalil dan nas, bukan setakat berpegang kepada pandangan orang ramai atau majoriti seperti yang termaktub dalam rukun DEMOKRASI BERPARLIMEN.

Dr.Siti Mariah mempunyai ruang yang mencukupi untuk memberikan dalil-dalil tentang kebenaran orang bukan Islam berada di ruang solat untuk memberi ucapan yang sudah pastinya berkisar tentang hal-hal politik setempat menerusi blognya.... http://drsitimariah.blogspot.com/


Cucu Tok Wan - ehsan depa-kata.blogspot.com

 
 
 

Nasional

Rencana

Agama

 
Copyright © Kedah Times